JYLY: Uuden vuoden lupaus - innostavampi työ

1.1.2015 klo 00:00

Gott nytt år 2015
Happy New Year 2015
с Новым годом 2015
Head uut aastat 2015
Gott nytt år 2015 Happy New Year 2015 с Новым годом 2015 Head uut aastat 2015

Tammikuussa on tapana tehdä tai ainakin luvata muutoksia elämään: aloitetaan kuntoilu, lopetetaan tupakointi ja vietetään tipatonta. Tyydyttävämpää elämää hakevat saattavat alkaa haaveilla myös työpaikan vaihtamisesta. Uusien haasteiden tai ylennysnäkymien puuttuessa motivaatiota vanhaan työhön on hankalaa ylläpitää.

Kannattaa kuitenkin varoa, mitä uutena vuotena itselleen lupaa: työnhaku on huomattavasti kuntosalikortin ostamista työläämpää. Työpaikkaa ei välttämättä tarvitsekaan vaihtaa edetäkseen, sillä motivaatiota saattaa parantaa uusien taitojen oppiminen niin työpaikan sisällä kuin sen ulkopuolellakin. Itselleen kannattaa asettaa tavoitteet, jotka pitää tiukasti mielessään. Vaikka tuntisikin jumittuneensa nykyiseen työhönsä, voi siinä käytetyn ajan viettää rakentaen pohjaa uusille työtehtäville ja edeten määrätietoisesti kohti asetettuja päämääriä.

Forbesin mukaan motivaatio-ongelmista on syytä keskustella esimiehen kanssa. Hän tietää parhaiten, mitä on tehtävä jotta ura ottaisi jälleen noususuunnan. Esimiehen ohjeistuksen pohjalta voi itselleen rakentaa uuden vuoden kehityssuunnitelman, joka alkaa uusien taitojen hankkimisesta ja tähtää muutokseen.

Kolme oppimiskuukautta

Vuoden ensimmäiset kolme kuukautta käytetään uusien taitojen hankkimiseen. Vastuulleen kannattaa ottaa ylimääräisiä haasteita, ja jatkokoulutustakin kannattaa harkita.. Työhönsä kyllästynyt työntekijä voi ilmoittautua vaikkapa puheviestinnän tai neuvottelutaitojen kurssille, tai syventää tietoteknisiä taitojaan esimerkiksi Excel- ja Powerpoint –kursseilla. Kursseja pitäviä tahoja on lukuisia, mutta itsekin voi toimia aloitteentekijänä ja ehdottaa kursseja järjestettäväksi yrityksen sisällä, jos niitä ei vielä ole tarjolla.

Uutta taitaessaan saattaa myös innostua asioista, jotka ovat ennalta vieraita. Se helpottaa kaavailemaan suuntaa tulevaisuudelle.

Kuusi verkostoitumiskuukautta

Verkostoitumista ei voi koskaan liikaa harjoittaa, mutta uuden vuoden ohjelmassa siihen käytetään kuusi kuukautta. Niiden aikana työntekijä pyrkii lisäämään näkyvyyttään  

 

 

Muutoksen kymmenen käskyä

 

1. Haaveile suuria ja keskity tavoitteisiisi.

2. Hanki uusia taitoja.

3. Tutustu ihmisiin.

4. Vaihda perspektiiviä.

5. Liiku sivuttain ja harkitse siirtymistä organisaation sisällä.

6. Vaihda kokemuksia muiden alan ammattilaisten kanssa.

7. Mentoroi nuorempaa.

8. Elä myös työpaikan ulkopuolella.

9. Ota lomaa.

10. Vapauta itsesi: tee rationaalinen päätös.

 

 

 

 

yrityksen sisällä ja kertomaan muille työntekijöille aikaansaannoksistaan. Muutosta ei välttämättä tarvitse hakea organisaation ulkopuolelta, jos siinä viihtyy: organisaation  sisällä tai toiseen paikkaan tehty siirtyminen tai vaikkapa etätyön lisääminen saattaa olla uralle uusi alku. Jos suuriin muutoksiin ei vielä ole valmis, kannattaa arkirutiineja rikkoa pieninkin tavoin: esimerkiksi työmatkan taittaminen bussilla auton sijaan rikkoo kaavoja ja helpottaa jatkossa suurempien muutosten tekemistä.

 

Yhdeksän tutustumiskuukautta

Paras aika verkostoitua oman työpaikan ulkopuolella on silloin, kun työnhaku ei ole aktiivisimmillaan. Ohjelmassa neuvotaankin tapaamaan mahdollisimman paljon uusia ihmisiä yhdeksän kuukauden ajan. Omalla alalla toimiviin ammattilaisiin voi tutustua järjestötoiminnassa tai vaikkapa LinkedInin kautta. Näille tuttavuuksille kannattaa kertoa, että suunnittelet muutosta urallasi.

Elämää työn ulkopuolella ei kannata unohtaa. Uusi harrastus tai pienikin loma voi antaa uutta energiaa työntekoon ja saattaa kirkastaa tulevaisuudensuunnitelmia. Vapaaehtoistyö omalla alalla tai nuoremman kollegan mentorointi työpaikalla tarjoaa uuden perspektiivin omaan työhön.

Muutosta valmistellessa tärkeintä on selvittää itselleen, miksi on jumiutunut nykyiseen työhönsä ja pyrkiä sitten ohjaamaan itsensä kohti muutosta. Työpaikan vaihtamista saattaa kammota vaikkapa siksi, että pitää työkavereistaan. Kun tunteet astuvat mukaan päätöksentekoon, rationaalisia päätöksiä on vaikea tehdä ja muutos lipuu yhä kauemmaksi. Muutos saattaa olla pelottava, mutta jos se tuntuu oikealta, se on varmasti hyväksi niin uralle kuin omalle hyvinvoinnillekin